Grönpepparsås och grillkrydda!

24 Februari - 22:18

Jag visst är det underbart att erbjuda smaklökarna något som dom saknat?? :D
Har ätit grönpepparsås och grillkrydda till maten två hela dagar i streck nu!! *yuum*
Det är helt annorlunda här allting och man är så van med olika saker.
Jag och Lea har haft några diskutioner om vad vi tycker är konstigt...
Hon tycker t.ex. att ketchup till pasta verkar total konstigt..! (Ser inte att det är väldigt likt att äta tomatsås till pastan) Medan jag tycker att peanut butter och sylt macka låter vidrigt? VADÅ? Det kan man väl inte mixa ihop bara sådär?
Och saken är, om man växt upp med det så är det normalt med att ha vissa saker ihop eller att äta något speciellt så är det (oftast) det man tycker om när man blir äldre..
Ganska kul hur man ser alla olikheter bara man flyger till America.
Man tycker att dom är konstiga och äter äckliga, konstiga saker medans om en Amerikanare kommer till Sverige blir det tvärt om. Självklart är det konstigt att mixa ihop ketchup till pastan om man är van att se ketchup användas endast på en hotdog!





När jag hörde ordet kulturchock så flög mina tankar iväg på allt möjligt konstigt, som handlar om kultur.
Men kultur inom olika länder handlar om så mycket annat än vad tankarna sa..
Som att åka till mallet, sitta på sitt rum, åka på semester och slappa och låta barnvakten springa efter barnen, fixa naglarna och allt som man kan tänka sig göra istället för att lägga tiden på sina barn.
Det är väldigt vanligt här att man har en barnvakt för sådana som i mina ögon är onödigt eller bara handlar om lathet. Men det är vad kulturchock säger mig nu.
Man är van att ha det på ett visst sätt, ta hand om barnen på ett visst sätt och leva på ett visst sätt.
Åkte man på semester så spenderade man tiden med sin familj (handlar inte om min familj nu, bara allt möjligt man hör och vad som händer här i aupair-världen)
Hade man en ledig dag så var det familjen man umgicks med, med en mycket glad min.
Hade mamma en extra ledig dag så gjorde hon vad som helst för att få tillbringa den med sina barn.
Där har vi verkligen beskrivningen av kulturchock. Man är inte van att det INTE skulle vara så och tycker Amerikanarna är heltokiga som verkar vara det motsatta..

Ville bara dela med mig av min lilla "a-ha upplevelse" här.
Jag lovar dig/er, det finns så mycket knasigt som pågår här i Amerika!!
Snödagar för att inte gå till skolan, har det snöat blir det ingen skola och uuj uuuj uuj.

Vill bara påpeka att detta inte är något med att klanka ner på Amerikanarna, utan bara berätta vilken stor skillnad jag ser på det hela och att jag kan tycka saker är helt knasiga ibland.
Men det är väl vad olika länder ha att ge? :)

♥ Hanna  Maria  Magdalena



Kommentarer
Postat av: Sarah

Uscha puscha Peanutbutter Jelly sandwich ;)

2010-02-25 @ 15:08:39
URL: http://gravidasarah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0