Easter in America.

5 April - 22:18

Här kommer en liten förklaring på något många undrar. Hur firar man egentligen påsk i Amerika?
För det första firar dom även här, påskdagen och inte påskafton (likadant som julafton).
Så på själva påskafton hände inte mycket inte. Påskdagen hade andra historier.
Eftersom påsken inte är så stor hemma i Sverige för min del så har jag inte riktigt tänkt på vad man ska göra och inte göra. Vad gör man en påskafton hemma i sverige? Vad är det för typ av mat? Mer än ägg? ;)

Påskafton
iaf, så tog jag mig in till centralpark och picknickade i parken med Sofia och Natha.
Picknicken bestod av en gudomligt god potatis sallad made a lá Sofia! Skinksmörgåsar (LINGONGROVA!!) och jordgubbar, cashewnötter, pepparkakor och kanelbullar :) Saknade saften! Varför har dom inte saft i amerika?? :)
Sen låg vi där på filten bland alla rörelser och folk och njöt av solen. Bollar och fresbees flygande åt höger och vänster!! =)
Senare på eftermiddagen när jag kom hem till familjen igen hade dom sparat 3 ägg till mig som jag skulle färglägga :) Måla egget med vit krita och doppa i olika färger av något som färgade dom. Sen skulle jag göra mig redo för kvällens bravader men hade ingen lust så lekte lite med Gerard istället :) Buuuusa buuuuusa!

Efter att fått beskedet av Diana att hon jätte gärna ville att jag skulle sova hemma så följde jag bara med tjejerna ut på middag och inte med dom på fler firerier som dom far vidare till efter.
Blev även lite krångel med att Emelies bil gick i kraasch och resturangen vi skulle till var fullknökad med folk. HM!
Med lite kort om tid som stampade oss i hälarna blev det bara snabb middag på DINER.
Men det var mysigt, och födelsedagsbarnet blev glad för sin stora gosehund till gossedjur och sitt presentkort på forever 21 som hon fick utav oss svenskar.  Efter att ha lämnat av tjejerna så tog jag mig en tripp till Caldwell och hälsade på dansek Anya. Vi satt i bilen och tjötade bort tiden utanför CVS och hade det trevligt. Hon skrämde upp mig med alla sina hemska historier bara, så det var lite läskigt att åka hem... ^^ En sån fegis som jag är!
Sen var det dags att sussa kudden och vakna upp härliga 7:50 för en påskdag!!

Dagen börjar med att jag vaknar av Lizzies ljuva stämma som försöker väcka mig, Haaaannah? Haaaaannah??
Så kommer dom smygandes utanför min dörr och jag följer glatt med dom ner :) Redo för PÅSK!
Där i vardagsrummet ser jag 4 olika påsk-korgar, det är det som använder sig av här. I korgarna låg lite smått och gott. Lite godis, i form av choklad. Som t.ex kitkat och reeces  (med en påskpyntat förpackning).  I min korg hittade jag även en Ipod shuffel och ett presentkort på Itunes musik. DIANA DÅ, vad du hittar på! Tack så hemskt mycket! Barnen fick lite blandade saker, Gerard fick allt mellan gogos och pokemón. Lizze fick gosedjur och film. Och Lea fick någon bok, någon leksak och en film :)
Hela morgon tillställningen avslutades med påskägg jakt. Diana hade lekt påskhare och gömt påskägg(i samma storlek av ett ägg) i alla möjliga färger med antingen jellybeans eller mynt i, som barnen brottades om att hitta. :)

Jag frågade Diana för några veckor sedan om jag skulle ge något till barnen, men det skulle jag inte sa hon. Och eftersom mammor eller vuxna inte brukar få så många påskägg utan istället ge, ge, ge och ge så hade jag köpt en liten gosedjur kyckling och en påse påskägg till Diana. Vilket uppskattades mycket :)

Resten av dagen åkte familjen till morföräldrarna för lite påskmys med familj. Jag var bjuden men tackade nej och bestämde med mina friends att vi skulle ha en picknick och sedan en middag på kvällen.
Planerna ändrades en hel del från första önskan, till vad som egentligen hände..
Först ville vi till havet och ha det myspys på stranden, men det blev inte av. Tjejerna skulle inte komma tillbaka från lördagens bravader förrän runt 2, och då det tar en timme att köra ner till havet så lämnade vi den idén till ett senare tillfälle. Andra idén var att vi skulle ta oss till ett reservat här i New jersey, picknicka och njuta av naturen.
Nästan som spikat och klart till Kurt (en av tjejernas kompis) bjöd hem oss på en grillfest hemma hos honom. Då önskade tjejerna att få åka dit och jag hakade på.
Vi hade det trevligt, då det var väldigt knepigt i början då det bara var Kurt, familj och vänner till familjen.
Mycket frågor om vad det egentligen är att vara aupair, om sverige med mycket förväxling med Switzerland!
Fick beröm för min goda kunskap i engelskan och fick även en beundrare efter mig ;) En sötnos till 5-åring som inte vågade prata med mig eller gå fram till mig då han var "Nervous" ^^ SÖT!
Det var i vilket fall som helst en mycket lyckad påskdag som avslutades med lite biljard hemma hos Kurt.

Annars... Vad har jag märkt för skillnad på påsken här i Amerika?
Förutom alla speciella påskgodishyllor i affärerna och alla dessa möjliga påsk-korgar så är det lite, men inte hysteriskt mycket, pynt utanför husen. Har sett lite blinkande kaniner, till en stor uppblåst kanin, till någon enkel påsk-krans. Antingen är jag van efter allt jag varit med om, eller så var det inte så mycket som jag skulle tro.


Där har ni min påskberättelse! :) Hope you enjoyed it!! :)
Vädret over here är underbart och jag bara njuuuter! Fick lite sol på mig i lördags innan jag åkte med tjejerna till Kurt. Linjer på bara 25 minuter. FARLIGT!
Idag tog jag mig cykeln ut på en tur, och när jag kom hem ville jag inte gå in..  Så jag tog mig ett glas vatten och fortsatte och knalla runt i kvartererna i min egna lilla värld! :) Super härligt!
Jag mår toppen bra mina älskade Sweeeeeds ;) Och min mamma kommer inom en månad! VAD HÄRLIGT DET SKA BLI!!! <3<3<3




Grattis Grattis och hipp hurraaaa, till Peter och Sara som fyller år idag!!
Hoppas keten kommer inom kort så ni får mina grymma presenter som jag skickat till er :D<3
Hoppas ni haft en toppen bra dag med fina keet och god tårta!! :D


Gamla bilder.. Men ni är söööta ändå :D





Kommentarer
Postat av: Maria

Underbaring, härlig påsk!<3 see you soon!<3

2010-04-06 @ 10:20:35
URL: http://www.beutyangels.se
Postat av: Sarah

Låter som en mysig påsk :) Tårtan var smaskens igår, och bullarna ännu godare! Jag åt 4st ^^ Oops! ;)



Puss <3

2010-04-06 @ 10:50:53
URL: http://gravidasarah.blogg.se/
Postat av: Farmor

Tack för rader jag har läst. Vad trevligt du har jag blir riktigt avis.

Blundar och tänker jag smyger mig ned i din väska och är med dig på allt roligt du här skriver om.

Aj nu klämde du mig när du letatade efter din mapp......



Kramiz

2010-04-06 @ 20:50:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0