En helg på Pennsylvana Hotell.

28 Februari - 21:09

Ja... vart ska man börja?
Denna helgen har vi hunnit med så mycket! ♥

I fredags efter att ha stått i ISKALLA New Jersey och väntat på en dum buss som inte ville komma..
Efter 1 timme och 20 min så kom min buss och jag hoppade med ett stort leende på den.
Nu var jag äntligen påväg in till city, och jag har nog aldrig varit så glad över att åka in dit. Iaf inte dom senaste månaderna då det spännade har lagt sig lite med att se alla sky-skrapor.
Väl inne i city så får jag ett samtal av farmor som undrar hur allt gått och jag meddelar att jag är på god väg.
Inne på hotellets loby sitter två bekanta ansikten och jag hoppar av glädje.
"Vi kände inte igen dig" Farfar

Det var jätte trevligt att få träffa dom och härligt att få prata med dom!
Också härligt att prata med folk som vet vem man är och hur man är.

Vi tog oss upp till hotell rummet och lämnade av min väska och satte oss och pratade om mina äventyr.
Mycket spännande och roligt.

Känner på mig att detta inlägget kommer bli det längsta på länge då jag bara är på fredagen än.... ^^

Ja ni, vart tog vi ivägen sen?
Jo! Vi letade efter ett ställe att äta lite på, då dom hade väntat med att äta tills lilla jag kom in till dom.
Själv hade jag ätit en soppa men jag fick allt i mig lite till.
Då det hade snöat hela dagen både i torsdags och i fredags så knallade jag och farmor runt i gummi-stövlar!
Nästan lite vuxen poäng på den!! :) 
Jag var mycket glad av skovalet då New York var fullt med pölar.. All over!
Fick leta stigar till farfar som hade sina vanliga skor. Men det hade tydligen varit ännu värre torsdagen sa dom, så jag var ändå lyckligt lottad.
Efter att ha traskat lite och funderat på vart vi skulle hamnade vi på ett jätte fint ställe som jag inte kommer ihåg namnet på och farmor och farfar valde en rätt med potatismos då dom saknat att äta potatis!
Jag själv tog något jag inte provat innan, en grekisk-sallads pizza.
Det var spännande, och lagom gott. Farmor och Farfar var nöjda med sitt potatismos med skal i ;)
Vi hade en jätte trevlig kväll på resturangen och en massa trevligt prat!
Efter en mycket sen middag bar det av mot hotellet igen och vidare mot en ny dag i drömmarnas land!



Lördagen började vääääldigt tidigt, då min klocka började ringa klockan 7:15 (hade varit tvungen att gå upp den tiden fredags morgon och glömt av att stänga av alarmet)
Farmor och Farfar var dock redan vakna och jag kunde då inte somna om. Plus att det var härligt att få börja en dag tidigt för att få ut så mycket av helgen som möjligt.
Vi började med att jag fick frukost på sängen. Söta farföräldrar man har ♥
Youghurt, bagel och Juice!

Helgen har i största drag handlat om KARTLÄSNING, oj oj oj vad man får trissla och trassla med det där!!

Lördagen bjöd på en guidning av Hanna till ett Mall i Queens.
Ville visa dom vad ett Mall innebär då dom var runt i NYC hela tiden.
Mallen har sin egna lilla charm, så vi letade upp ett bra ställe och satte oss på tunnelbanan dit.
Med en succé kom vi därifrån med glada miner, en topp till farmor och mätta magar av mycket mycket god japansk mat!

Sitter här och funderar på vart vi tog ivägen efter detta. Så mycket vi hann med att jag inte kommer ihåg i vilken ordning vi lyckades pussla ihop det i. Hmmm... Hmmm...

Jo, nu vet jag!  I think!
Vi tog oss efter Mallet till "Linbanan" som farmor så fint kallade det och jag fattade ingenting alls. Linbana? Mitt i vinter?
Men så sant som det var sagt så var det linbana som stog på tur. Man satt i en liten kub, över vattnet, längst med en mycket fin bro och hamnade på ön Roosevelt Island där det inte fanns mycket att se mer än massa fabriker så det blev linbanan över till Manhattan igen! :)
Har tråkigt nog inte fått med några kort på det, men farmor har! (Hon måste ju också ha något att berätta då dom kommer hem igen)   ;)

De tre turisterna knallar med trötta steg påväg hemmåt mot hotellet igen för att ta "några minuters paus" då knackar någon på min axel och säger frågande mitt namn!
NEMEN HEEJ, utbrister jag då jag ser att det är en tjej från Aupair skolan (6 månader sen).
Hur hon såg att det var jag funderade jag på länge, och till råga på allt så var dom (hon och hennes besökande bror) påväg i samma riktning till samma HOTELL! Fräääsigt!
Världen är stor men ändå så LITEN.
Detta farsinerade farmor och farfar resten av helgen då dom kom på det gång på gång och påpekade det! :)

Så blev det vila på hotellet, farfar säger "Du får en timme" då jag är påväg att slumra till och snarkar själv bort sig i drömmarnas värld och vaknar 1,5- 2 timmar senare. MEN GOTT VAR DET!

Fortsätt bara att läsa, jag har mer att berätta :)

Ett par utvilade turister ville efter att dom vaknat ta sig till "Flat iron building" och det blev precis det vi gjorde.
UPP med karta och kika på vart vi egentligen skulle och hur vi skulle ta oss dit!
Mycket karta, upp ner, upp ner och upp och ner igen! Helst en gång till innan vi hittade platsen.
Det var lite småkrånligt att ta sig dit då vi virrade till oss och gick emot fel Aveny. Svårt att veta Söder, Norr, Öst och Väst när man kommer upp från alla håll efter att ha åkt Subway.


Ett mycket fint torn, påväg mot Flatiron.


Svårt att få bra bilder i mörkret. Men här har vi den iaf. Mycket coolt att se.

Ett försök att ta sig till Little Italy slutade i kaos då vi inte hittade plus inte visste vad vi skulle leta efter.
Ännu en Subway (tunnelbane) tur ledde oss ner till Staten Island där vi kikade på Manhattan på håll och frihets gudinnan som står vacker mitt ute i vattnet!  Inga bilder, farmor knäppte kort. Men inge vidare bra resultat..

NU tillbaka till Pennstation ledde oss till ett Italienskt ställe där vi åt dagens kvällsmål som bestod av varsin pizza-slize. Mycket gott!

Trötta, traskar vi hemmåt och slumrar sött.

Att vakna upp till en söndag var något segare än att vakna upp till en Lördag.
Sov ÄNDA till halv 9, då jag strejkade att gå upp även fast jag hörde F&F vakna mycket tidigare än så.
Då jag äntligen dragit mig upp ur sängen hade klockan hunnit bli 9 och det var dags för mig att visa vad en riktigt Amerikans frukost betod av. (Iaf det dom äter mest) BAGEL m. Cream cheese!
Ner till ett bakeri och köpa färska Bagels kunnit inte blivit mer än en hit! Mycket godkänt!

Very Gott som farmor så fint sa första kvällen ute på resturangen.

Dagen fortsatte i Turisternas tecken då vi knallade oss iväg till en buss som skulle ta oss heeeeeela vägen lääängst upp på manhattan. 178 gatan slutade färden.
Det var mycket kul att se mer av bostads området istället för att hektikst kaos jag varit och upptäckt.
Längst med Hudson River åkte bussen bland vackra höghus, insöade bilar och livfulla parker.




Inte den vackraste bilden , men hudson river det närmsta vi kom.




Bussluffa måste ju ändå sättas på ett kort! :)



NU var det dags för ett matpaus i upptäcksfärdandet. En hamburgare m. fries för min del och en biff gryta med pasta för farmor och farfar fick ge oss energi en dag som denna.
Dagen fortsatte i turisternas tecken då vi bestämde oss för att avklara ännu en av punkterna man inte får missa då man är i NYC! Nämnligen Broklyn Bridge.
Mycket fräckt att se! Väldigt fint !!



Frihets gudinnan på håll.


Manhattan på håll! Mycket maffigt! Empire och Crysler. (Mina favvisar)


En farmor och en farfar :) Mycket FINA!

Nu börjar ni tänka att jag inte är helt klok här... ^^
Men det är jag inte heller!
Nu var iaf våra alla upptäcksfärder färdiga för helgen och det var dags att dra sig tillbaka till hotellet.
Att vara på upptäcksfärd gör en verkligen trött.
Lugn tid på hotellet och en och annan tupplur ledde oss till tiden då det var dags att ge sig av hemmåt.
Mer tunnelbana, och sedan var det dags för ett hejdå vid min buss hem mot New Jersey.

Hejdå farmor och farfar och tack för en jätte lyckad helg! Jag hade det kanon trevligt och ni tog hand om mig väl!
Vi ses om 6 månader och ha 2 toppendagar det ni har kvar i New York! ♥


Har mer att skriva, men det blir i ett annat inlägg som kommer att publiceras imorgon.
LIKA bra att skriva medans man har allt färskt i minnet, blir så mycket bättre då!

Farmor och farfar har det bra och allt gick bra med resan hit.
Vi har i helgen fixat med resan till Newark där dom ska lämna New York på tisdag!
Dom hade problem med internet och därav dålig kontakt med Sverige.
Ta bra hand om dom då dom kommer hem på tisdag! ♥


Kommentarer
Postat av: Maja

Nope, ingen släkt:) Båda mina föräldrar är svenskar men jag är född i USA så därför har jag mitt medborgarskap:)



Klart jag vet var Monclaire ligger=) Min syster gick i skolan där när hon var liten.



Brukar du åka till Williowbrook och shoppa då eller?



Fränt att jag vet var du är ändå:D

2010-03-01 @ 08:45:07
URL: http://mcaria.blogg.se/
Postat av: Maria

Åhhh jag vill med åka runt med min dotter, bra att farmor & farfar har guidat dig så du vet vart vi ska åka när jag kommer<3 Miss you<3

2010-03-01 @ 09:54:17
URL: http://www.beutyangels.se
Postat av: älsko<3

Åh vad nihar haft det trevligt!! mkt fina bilder:) du hadet rätt om att det var ett långt inlägg men det var kul att läsa om allt ni hittat på:) ngt som inte hör till din nya vardag därnere;) du skriver så bra gumman! miss you like crazy!!!

2010-03-01 @ 15:52:36
Postat av: Sarah

Mysigt :) Farmor och Farfar på besök :D

2010-03-01 @ 15:57:47
URL: http://gravidasarah.blogg.se/
Postat av: Helene

Hallå tjejen.

Trevlig läsning om eran helg jag belev alldeles tårögd. Jag är inte förvånad att Farmor/mamma misslyckas med sina bilder, hi hi.... hoppas några blir bra ialla fall. Väntar med spänning att se dem när de kommer hem på ondsag igen. Om de inte är för trötta så får jag gå upp till dem på torsdag fm (börjar inte jobba förrän kl 13). Ha det nu så bra många kramar från ett soligt och kallt Varberg.

2010-03-02 @ 08:46:37
Postat av: Farmor

TACK vårt barnbarn för en trevligt besök i USA och New York. jag har ännu ej hunit att sova ännu för vi kom nyss hem vaknade i NYC i tisdags kl 7.00 och ännu har jag ej lagt mig så nu blir det tack och god natt en stund kl är nu 12.45 sv tid kl 7.00 usa.

Var bara tvungen att läsa vad du hade skrivet då jag har pratat med Helene att du det har gjort.

TACK ännu en gång DETTA gör vi om en annan gång eller hur?

Farfar hälsar med och säger DU kan skriva FINT

Du är en berättare



Kramiz

2010-03-03 @ 12:48:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0